19.02.2009

la femme en chemise, andre derain, 1906.

prowokujaca poza, uwazne spojrzenie, plomienny kolor wlosow, roszerzone zrenice, piers odslonieta, skrzyzowane nogi w niebieskich ponczochach.

elegancja, wrecz dekoratywna. w ten sposob derain sportretowal tancerke z kabaretu le rat mort. lamane linie nadaja calemu obrazowi zmyslowosci, dynamiki. zalamania te jednakze wydaja sie lagodniejsze poprzez precyzyjnie wywazenie kompozycji.

mimo, iz tancerka tworzy calosc z tlem obrazu, jej sylwetka wyodrebnia sie, znajdujac odpowiedni rezonans z wnetrzem, w jakim zostala przedstawiona.

derain (wraz z matisse, braque, vlaminck, marquet etc.) nalezal do grupy tzw. fowistow, (od:les fauves-dziekie zwierzeta, okolo1905-1909). grupa ta zrewolucjonizowala koncept barwy w sztuce nowowczesnej. wg derain okres ten byl dla malarstwa swoista proba ognia, za pomoca, ktorej w malarstwie dokonalo sie oczyszczenie, uwolnienie barwy.

fowisci malowali przewaznie pejzaze, portrety, przedmioty dnia codziennego. nie skupiali sie jednakze na motywie obrazu, lecz na sposbie oddania malowanej tresci, na jej interpretacji, czesto zabarwionej emocjonalnie, zawierajacej subiektywne wrazenia. opierali sie przy tym na czystych barwach, zywych kolorach, deformacji linii, ktore podkreslaly intensywnosc i dynamike obrazow.

ciekawostka jest, ze te sama tancerke namalowal rowniez maurice de vlaminck.

1 komentarz: